OSTEKAKE MED PASJONSFRUKT!

Denne kaka er så fantastisk god! Må prøves!!!

Pasjonsfruktjuice kan du kjøpe på innvandrerbutikk, noen assorterte butikker og i Sverige. Ønsker du ekstra pasjonsfrukt ved siden av, annbefaler jeg en pasjonsfruktglace (se bilde)


Nøttebunn:

2 eggehviter

100 g sukker

130 g malte hasselnøtter/mandler

—–

Pasjonsfrukt krem:

400 g Tine kremost naturell til baking (jeg brukte philadelphiaost)

50 g Tine kesam med vanilje

300 g sukker

1/2 vaniljestang

1 1/2 dl pasjonsfrukt juice

Saften fra 1 lime

5 pl. gelatin

3 dl kremfløte

Slik gjør du:

-Still stekeovnen på 180 grader

-Knus nøttene i en kjøkkenmaskin (jeg brukte bollen til stavmikser)

-Pisk eggehviter og sukker til marengs og vend inn de malte hasselnøttene

-Ha massen i en springform,ca 24 cm i diameter

-Stek nøttebunnen i 10 min og avkjøl

-Ha kremost, kesam, sukker og vanilje i en kjøkkenmaskin (håndmikser)

-Visp det sammen

-Bløtlegg gelatin i kaldt vann

-Varm opp limesaft

-Tilsett gelatin i limesaften også fruktjuice, bland sammen

-Bland det inn i ostemassen

-Pisk fløten til en bløt krem og bland den forsiktig inn

-Ha kremen over nøttebunnen i formen

-Frys kaken

# Jeg tok av formen når kakebunnen var stekt og la bunnen på et fat. Jeg vasket formen og satte den tilbake rundt kaken, men med bakepapir rundt. Når jeg tar kaken ut av fryseren da, så kan du bare ta bort formen og dra av papiret. Da blir kanten litt finere:)

Bør ta ut kaken i god tid før servering og settes i kjøleskap. Minimum 3 timer før. Holder seg godt i kjøleskap også:)

About elisabethsbesteoppskrifter

Mitt navn er Elisabeth og jeg er en 4-barnsmor fra Trøgstad. Jeg er ingen kokk, men trives på kjøkkenet der jeg kan koble ut hverdagsstresset litt. Liker godt og prøve ut nye oppskrifter jeg finner (f.eks Trines matblogg, Det søte liv, Passion 4 baking, Fru Timian, Matprat, Krem.no og mange andre nettsteder/blogger). Lager ofte mine egne varianter også lager jeg også mine egne oppskrifter. Her på bloggen vil jeg legge ut alt mulig fra dagens middag, gjærbakst, kaker, desserter og alt annet som jeg syns smaker godt og er verdt å dele:) Jeg er veldig opptatt av at oppskriftene og fremgangsmåtene blir forenklet og at alle kan mestre det! Noen ganger er det helt enkle ting som går raskt i en hektisk hverdag mens andre ganger kan det være mer avansert. Kanskje barna er med å lager noe... Håper det er noe som frister!

Posted on september 30, 2016, in Kaker. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar